LOGOPEDICKÁ PREVENCE
Logopedická prevence probíhá formou logopedických chvilek, skupinové i individuální práce ( logopedický preventista ).
Důraz je kladen především na rozvoj sluchové percepce ! Náplní jsou dechová, fonační a artikulační cvičení, procvičování jemné motoriky, grafomotoriky, pohybové aktivity, sluchové hry,rytmizace slov,hry s rýmy…
2x ročně naši MŠ navštěvuje logopedický koordinátor PaeDr. Jitka Kubecová z SPC pro děti s vadami řeči a sluchu, Hradec Králové. Provede odbornou logopedickou depistáž s doporučením pro rodiče a učitelky MŠ. Následná práce probíhá na základě doporučení. Jednodušší vady se snažíme napravit v rámci logopedické prevence v MŠ. Těžší vady jsou delegovány do odborné péče ke klinickému logopedovi.
Náplň vzdělávací práce:
- dechová a artikulační cvičení, procvičování mluvidel, jazyka, patra,…
- rozvoj sluchové a zrakové percepce
- rozvoj kognitivních schopností
- procvičování hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky
- pracovní a grafomotorické listy – samostatná práce
- správný úchop psacího náčiní, odlehčené držení tužky, uvolňovací cviky ruky
- nácvik svého podpisu ( tiskacím písmem )
- hudebně-pohybové hry, tanečky
- souvislé a srozumitelné vyjadřování dětí, schopnost vést konverzaci, dialog, neskákat dospělému do řeči, vyslechnout druhého
- rytmizace, vytleskávání slabik
- obrázkové čtení
- práce s rýmy
- synonyma, antonyma, homonyma
- poznávání písmen, určování počátečního a koncového písmene slov, syntéza a analýza slov
- rozšiřování slovní zásoby – práce s obrázkovým materiálem
- říkanky, básničky, písničky – rozvíjení řeči a estetického vnímání dětí
- prstové hříčky a říkanky – „Rozpustilé básničky pro malé dětské ručičky“ ( Romana Suchá )
- Šimonovy listy
- obrázky oskola.cz
- práce s knihou -“Říkáme si s dětmi – Logopedické hříčky“ (Fr. Synek ) – kreslení dle říkanek
- stíratelné tabulky – grafomotorické cvičení
- práce s tabulkami Logico Picolo
- didaktické hry
- smyslové hry
- hry na rozvoj paměti, pexeso
- stínové obrázky
- trénování výslovnosti – sykavky ( S,Š, Z,Ž, C, Č ), R,Ř, dle individuální potřeby dětí
- dramatizace